Wednesday the 16th

BAHAGIAN KHIDMAT PENGURUSAN

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1

Aduan Pelanggan
Mengemukakan maklumbalas kepada aduan pelanggan dalam tempoh 14 hari daripada aduan diterima.

14 hari

100% 
   
2

Pengurusan Permohonan Lesen Minuman yang memabukkan
Memaklumkan keputusan kepada pemohon dalam tempoh 7 hari daripada tarikh mesyuarat.

7 hari

100% 
   
3

Pengurusan Majlis dan Keraian
Menyediakan post Mortem dalam tempoh 7 hari selepas majlis dilaksanakan.

7 hari

100% 
   

 

BAHAGIAN PEMBANGUNAN

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS

1

 

 

 

 

 

Pengurusan Projek

  • Sebutharga
  1.  Keputusan Jawatankuasa Sebutharga
  2. Tempoh masa yang ditawarkan
  3. Peruntukan yang diterima
  4. Projek yang ditawarkan mengikut waran peruntukan

 1 – 12 bulan

 

 

     
  •  Kerja Undi
  1. Tempoh penyiapan projek dari 1 hingga 6 bulan dan mengikut skop projek yang ditawarkan.
 1 – 12 bulan

     
  •  Pemberian Terus ( Bawah RM20 Ribu )
  1. Tempoh penyiapan projek bergantung kepada status tapak, skop cadangan projek serta kesesuaian dan kehendak pemohon peruntukan.
       

2

 

Pembangunan Masyarakat (Perlaksanaan SPKR – PPP, PLKK, PPMI, PKP)

Setiap projek yang diluluskan peruntukan diterima daripada agensi PPNP, KKLW atau lain-lain agensi.

 1 – 8 bulan

     

 

UNIT PELUPUSAN TANAH

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1

Pemilikan Tanah
Memproses Permohonan Tanah dari tarikh permohonan yang lengkap di terima sehingga di angkat ke JKPTD.

36 bulan

     
2

Lesen Pendudukan Sementara
Memproses permohonan bermula daripada permohonan yang lengkap diterima sehingga di angkat ke JKPTD.

12 bulan

     
3

Pelupusan Tanah Kerajaan Bagi Tujuan Perizaban Seksyen 62 KTN
Memproses permohonan yang lengkap diterima dari tarikh permohonan diterima sehingga diangkat ke JKPTD.
9 bulan

     

 

UNIT PENDAFTARAN

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1

Pendaftaran Urusniaga Tanah
Mendaftar Urusniaga Tanah dalam tempoh 3 bulan dari tarikh permohonan diterima sehingga permohonan didaftarkan
3 bulan

     
2

Pendaftaran Bukan Urusniaga Tanah
Mendaftar Bukan Urusniaga Tanah dalam tempoh 3 bulan dari tarikh permohonan diterima sehingga permohonan didaftarkan
3 bulan       
3

Pendaftaran Hakmilik Muktamad (FT)
Mendaftar Hakmilik Muktamad dalam tempoh 4 bulan dari tarikh pelan B1 Tiff diterima dari Unit Teknikal sehingga permohonan didaftarkan
4 bulan      
4


Pendaftaran Hakmilik Sementara
Mendaftara Hak milik Sementara dalam tempoh 4 bulan dari tarikh terima fail permohonan yang lengkap dari Unit Pelupusan dan Pembangunan Tanah sehingga permohonan didaftarkan
4 bulan       
5

Perintah Jual
Menetapkan tarikh / menjalankan sisatan pertama dalam tempoh 12 bulan dari tarikh permohonan yang lengkap dterima.
12 bulan      
6

Pengurusan Harta Pelanggan
Menyimpan Hakmilik dan Dokumen di dalam Bilik Kebal dalam tempoh 14 hari dari proses isihan selesai
14 hari      

 

UNIT KUATKUASA

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1 Mengeluarkan Notis Penguatkuasaan di Bawah Sek. 426A KTN daripada tarikh siasatan awal dijalankan. 20 hari bekerja      
2 Memproses Permohonan baru permit pengalihan bahan batuan Sek. 70 KTN daripada tarikh permohonan diterima sehingga permohonan diangkat ke PTG (Tanah Kerajaan). 5 bulan      
3 Memproses permohonan membaharui LPS bercantum
Permit Pengalihan Bahan Batuan Sek. 70 KTN daripada tarikh permohonan diterima sehingga permohonan diangkat ke PTG (Tanah Kerajaan).
3 bulan      
4 Memproses permohonan baru Permit Pengalihan bahan batuan Sek. 70 KTN daripada tarikh permohonan diterima sehingga mendapat keputusan (Tanah Milik). 14 hari bekerja      
5 Memproses Permohonan membaharui Permit Pengalihan Bahan Batuan Sek. 70 KTN daripada tarikh permohonan diterima sehingga mendapat keputusan (Tanah Milik). 7 hari bekerja      

 

UNIT HASIL

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1 Penerimaan Hasil Tanah
Jumlah bil. Cukai Tanah @ bil pelbagai yang diterima di kaunter dalam kuantiti 1- 20 Keping
Jumlah bil cukai Tanah yang diterima di Kaunter  dalam kuantiti 21 Keping ke atas.
Jumlah bil. Cukai Tanah yang diterima melalui pos yang tidak bermasalah.

1 hari
2 - 5 hari
1 - 3 hari 
     
2 Laporan Kutipan Hasil Harian
Laporan Kutipan Hasil Harian disediakan pada hari yang sama kutipan diterima sekiranya tiada masalah.

1 hari 
     
3 Laporan Kutipan Hasil Bulanan
Laporan Kutipan Hasil Bulanan dihantar ke Akauntan Negeri sebelum 10 Haribulan setiap bulan.
 
< 10 hb tiap bulan
     
4 Perakaunan Deposit
Menyelenggara Akaun deposit dalam tempoh 12 bulan dari tarikh akaun dibuka.

12 bulan 
     
5 Pewartaan Deposit
Mewartakan akaun deposit yang tidak dituntut selama lebih 12 bulan

12 bulan 
     
6 Pengeluaran Notis 6A dan 8A
Notis 6A – Dikeluarkan selepas 14 hari surat peringatan dihantar kepada pemilik sekiranya tiada bayaran dibuat dalam tempoh tersebut.
Notis 8A – Dikeluarkan selepas 3 bulan dari tarikh Notis 6A disampaikan kepada pemilik.

14 hari

3 bulan 
     

 

UNIT PEMBANGUNAN TANAH

BIL URUSAN PERKHIDMATAN TEMPOH OKT NOV DIS
1 Tukar Syarat Nyata Kegunaan Tanah daripada satu jenis tanaman (Kurang 10 ekar) kepada tanaman yang lain.
Memproses permohonan diterima sehingga keputusan PTD dimaklumkan kepada pemohon.
3 bulan      
2 Permohonan Serentak Pecah Sempadan dan Tukar Syarat Kegunaan Tanah
Memproses permohonan lengkap diterima daripada OSC sehingga keputusan daripada PTG dimaklumkan kepada pemohon.
7 bulan      
3 Permohonan Pecah Sempadan Hakmilik Pegangan Pejabat Tanah
Memproses permohonan pecah sempadan daripada tarikh permohonan diterima sehingga tarikh keputusan
7 hari      
4 Permohonan Pecah Bahagian dan Cantuman tanah bagi hakmilik pegangan Pejabat Tanah
Memproses permohonan daripada tarikh Permohonan diterima sehingga tarikh keputusan
7 hari      
5 Permohonan Serah Balik dan Pemberimilikan semula tanah
Memproses permohonan lengkap diterima daripada OSC sehingga keputusan daripada PTG dimaklumkan kepada pemohon.
7 bulan      

 

Hakcipta Terpelihara © 2017 Pejabat Daerah Dan Tanah Kuantan. 

Tarikh akhir dikemaskini: 27 Julai 2017

 

Laman Web ini sesuai dilayari oleh pada pelayar web Google Chrome 9 & Firefox 3.0 ke atas dan resolusi terbaik adalah 1152 x 864 dan ke atas. 

Dasar Keselamatan | Dasar Privasi

Penafian : Pejabat Daerah Dan Tanah Kuantan tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman web ini.